Wandelen in de Ardennen, langsheen de Ourthe in Sy

Het is niet altijd nodig om verre reizen te maken om mooie panorama's te zien. Het kan zeker ook in eigen land, maar we moeten de moeite doen om deze mooie plaatsjes in de Ardennen te ontdekken!
In het dorpje Sy, niet ver van Durbuy stroomt de Ourthe, waar je een adembenemend zicht hebt op de rotsen die de Ourthe doorheen de duizenden jaren uitgesleten heeft.

Onderweg kan je ook de burcht bezoeken, het "Fort de Logne" deze versterkte burcht kan je ook steeds gaan bezoeken, en is zeker de moeite waard!

De wandeling begint aan de kerk van Sy, naast het kleine kerkje kan je zo het bos in naar omhoog, waarlangs je een mooi uitzicht hebt op de rotsen die naar schatting een 100 tal meter lager liggen, waarlangs de Ourthe stroomt. Af en toe kan je genieten op een bankje van het mooie uitzicht over het dal.

Wanneer je uit het bos komt, kom je aan een asfaltweg, volg deze asfaltweg een 500meter rechtdoor, je komt aan de linkerkant een imker tegen, een waarschuwingsbord voor bijensteken zal je tegenkomen. Hierlangs loopt een heel klein wegje, sla het wegje in, en loop rechtdoor tot je opnieuw aan de asfaltweg komt.

Nu loop je naar schatting opnieuw een 500 meter over de weg. Je zal een boerderij tegenkomen op je linkerkant, en op je rechterkant staat er een bord over het kerkhof van Vieux-Ville de Sy, iets voorbij het bord zal je een breed bospad vinden, ga langs het bospad verder steeds rechtdoor, ik schat ongeveer een kilometer. Na een tijd gaat het pad zigzag naar beneden, en je zal op een asfaltweg uitkomen.

Kijk goed naar links, je zal over het beekje een brugje zien, gemaakt van een boomstam. Ga over het brugje, iets verder kom je een bord tegen dat je de weg wijst naar de burcht. Je gaat nu een pad volgen zigzag naar boven.

Op de burcht van Logne heb je echt een heel mooi panorama van de streek rond Sy en Durbuy, en als je naar beneden kijkt zie je tientallen meters lager de Ourthe stromen. Je kan ook in de burcht, de toegangsprijs is voor volwassenen €4,50. Een audiogids is gratis, je moet enkel je identiteitskaart afgeven. Vanop de top van de burcht heb je echt een machtig uitzicht over de omgeving.

Na je bezoek aan de burcht ga je weer het pad af naar beneden, maar deze keer ga je niet over het brugje, maar ga je langs het kiezelpad rechtdoor. Je komt uit op een taverne, je kan hier ook mountainbikes huren, minigolf spelen en kayakken. Dit was vroeger een soort van tolhuis voor de boten die goederen vervoeren over de Ourthe.

Achter het tolhuis zie je een voetgangersbrug over de Ourthe, als je over de brug loopt, dan volg je het betonpad mee stroomafwaarts, waar je langs de rechterkant een mooi uitzicht hebt over de rotsen. Het pad kronkelt zich langsheen de rivier tot je een spoorwegbrug ziet. Langsheen de spoorwegbrug is er een voetpad voorzien.

Steek langsheen de spoorwegbrug de Ourthe over, en je komt opnieuw uit aan het kerkje van Sy.

Lees meer over wandelingen in de Ardennen

Ontdek reisbestemmingen voor elk budget

Ben je nog op zoek naar een leuke uitstap, een gezellige citytrip, of een weekendje dichtbij huis om op stap te gaan met het hele gezin? Bekijk het aanbod van TUI (Jetair) , want een leuke vakantie hoeft helemaal niet duur te zijn!

Wat denk jij ervan?

Schrijf je in!

Krijg 1x per week nieuwe inspiratie én maak kans op leuke prijzen.