Na duurzaam logeren ook duurzaam dineren



GoodPlanet Belgium en Toerisme Vlaanderen, i.s.m. Horeca Vlaanderen, reikten  de Green Key Awards 2018 uit. Met dit label worden Vlaanderens’ duurzaamste logies, attracties en vergaderlocaties gelauwerd. Vanaf dit jaar springen ecologisch bewuste restaurants bovendien mee op de kar. Niet minder dan 10 nieuwe laureaten - onder wie 3 restaurants - en 119 bestaande locaties zien hun inspanningen verzilverd.







Grootste toeristisch duurzaamheidslabel breidt uit

In het kleine Vlaanderen is Green Key met nu bijna 130 locaties de ‘grootste familie’ binnen de toeristische labels. Ook wereldwijd is het label veruit het grootste, met 2700 locaties in 56 landen. Wat in Vlaanderen ooit begon als een duurzaam initiatief voor campings en jeugdherbergen werd
intussen uitgerold naar hotels, unieke vakantiewoningen en B and B’s, vakantieparken, attracties en vergaderlocaties.

Horeca Vlaanderen ziet al jaren de meerwaarde in van een eenduidig label voor hun duurzame ondernemers. Dat ze nu een nieuwe groep uit hun achterban aan het label toevoegen, die van de restaurants, laat zien dat de sectororganisatie duurzaam ondernemerschap een flinke duw in de rug wil geven. Ook Toerisme Vlaanderen heeft lovende woorden voor het label. Dit internationaal erkende label maakt het mogelijk het positieve imago en de reputatie van de toeristische bestemming Vlaanderen ook in het buitenland te versterken. Dat nu voor het eerst restaurants een Green Key krijgen bewijst dat het label zichzelf telkens opnieuw uitvindt.


Het Green Key label: meer dan imago


Om te voldoen aan de vereisten van het internationale label moeten alle locaties heel wat ondernemen om het energieverbruik, de afvalberg en de algemene CO₂-uitstoot te verkleinen. Vier grote hotels gingen de Green Key uitdaging aan: Holiday Inn Brussels Schuman, Holiday Inn Gent Expo, Crowne Plaza hotel Berchem en Park Inn by Radisson Brussels Airport. Dat er opnieuw twee vakantiewoningen zijn - het Zwaluwnest in Middelkerke en vakantiewoning Letha in Ledeberg - toont aan dat ook kleine spelers gerust een voorbeeldrol kunnen vervullen. Verder is de hippe Gentse Jeugdherberg De Draecke er in 2018 ook bij en nemen restaurants Partaasch (Genk), De Frietboetiek (Meeuwen) en Botel Ophoven de pioniersrol op van eerste Green Key restaurants in Vlaanderen.

Locaties met eetgelegenheid worden sowieso verplicht om voedselverspilling tegen te gaan en bijvoorbeeld zoveel mogelijk duurzaam aan te kopen. De Green Key restaurants gaan er prat op om die inspanningen 100 % door te drijven. Zij zwemmen tegen de plastic en papieren stroom in, betrekken werknemers en klanten bij hun visie en toetsen elke aankoop aan duurzame criteria, door onder andere zoveel mogelijk biologische, fair trade en vegetarische producten aan te bieden.


Over Green Key

Green Key is een internationaal programma van de Foundation for Environmental Education (FEE), in Vlaanderen gecoördineerd door GoodPlanet Belgium, met steun van Toerisme Vlaanderen. Partners voor deze uitreiking zijn Horeca Vlaanderen, Martin’s Klooster, Greenspeed en Lucart.

Green Key wijst al 12 jaar de weg naar duurzaam toerisme, recreatie of duurzame vergaderruimtes. De lijst van Green Key-houders in Vlaanderen kan u vinden op www.groenesleutel.be


Over GoodPlanet

Sinds 1997 inspireert GoodPlanet Belgium jong en oud om een duurzame samenleving te realiseren, door positieve acties te ondernemen en expertise te delen. GoodPlanet ontwikkelt en begeleidt projecten, vormingen en educatieve tools rond alle duurzaamheidsthema's. Jaarlijks bereiken de 60 medewerkers zo meer dan 500.000 kinderen, jongeren en volwassenen over heel België.


Over Toerisme Vlaanderen


Toerisme Vlaanderen draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van het toerisme in en naar Vlaanderen met het oog op meer economisch rendement, tewerkstelling en welzijn voor de inwoners van Vlaanderen. Deze missie bevat de vier pijlers waarop de werking van Toerisme Vlaanderen rust:
● met gerichte investeringen en ondersteuning het toeristisch aanbod in Vlaanderen aantrekkelijker maken
● bestemming Vlaanderen actief promoten om meer bezoekers aan te trekken
● volwaardige participatie aan toerisme voor iedere Vlaming mogelijk maken
● de verdere professionalisering van de sector stimuleren om voor de bezoekers een kwaliteitsvol aanbod te verzekeren

Over Horeca Vlaanderen

Horeca Vlaanderen is de sectororganisatie van en voor de Vlaamse horeca. De werking is gestoeld op drie pijlers: belangenverdediging, ondersteunen en netwerken. Hierbij staan hoogstaande kwaliteitsnormen, klantgerichtheid, rentabiliteit en professioneel, sociaal en ethisch ondernemen centraal. Dankzij de wijdvertakte verankering is Horeca Vlaanderen actief op Europees, nationaal, Vlaams en lokaal niveau.


Wat denk jij ervan?

Inspiratie nodig?

Krijg 1x per week nieuwe inspiratie én maak kans op leuke prijzen.