Vliegtuigpassagiers kennen onvoldoende hun rechten


Airhelp verdedigt de rechten van vliegtuigpassagiers | (c) Airhelp.com

Hoewel het Europees recht voor vliegpassagiers (EG 261) al 14 jaar bestaat, kent nog geen 15 procent van de reizigers hun rechten. Airhelp publiceert de resultaten van hun jaarlijkse enquête.

Airhelp enquête

AirHelp heeft de resultaten van een nieuwe enquête vrijgegeven waaruit blijkt dat 85 procent van de EU-burgers hun rechten als passagier niet kent. Jaarlijks laten zij vijf miljard euro aan compensatie liggen. Ondanks dat het voor luchtvaartmaatschappijen verplicht is om passagiers te informeren over hun rechten, 66 procent van de vliegreizigers vindt dat luchtvaartmaatschappijen onvoldoende informatie geven over hun rechten.


Onvoldoende informatie

De enquête, die door AirHelp werd uitgevoerd onder meer dan 7.000 respondenten in de EU*, is één van de meest omvangrijke onderzoeken naar de rechten van vliegpassagiers. Uit de enquête blijkt dat er nog een lange weg te gaan is voordat passagiers zich volledig bewust zijn van hun rechten.

De meeste passagiers kennen hun rechten niet | CC0


Geld laten liggen

Uit de enquête is tevens gebleken dat 53 procent van de vliegpassagiers in aanmerking denkt te kunnen komen voor maximaal 600 euro schadevergoeding. Toch dient slechts de helft van de gedupeerden van een verstoorde vlucht een claim in. Dit toont aan dat de implementatie van de veertien jaar oude regelgeving niet goed genoeg is geslaagd en dat miljarden euro’s aan compensatie in handen blijven van de vliegtuigmaatschappijen. De drie hoofdredenen dat passagiers geen claim indienen zijn dat zij hun rechten niet kennen (42%), zij dachten dat zij niet in aanmerking kwamen voor compensatie (36%) en ze niet wisten hoe ze de claim konden indienen (24%).

13 miljoen passagiers

Henrik Zillmer, CEO van AirHelp, zegt: "Het is erg waardevol dat de EC 261-regelgeving er is om de rechten van reizigers te beschermen. Toch voelen vliegpassagiers zich nog steeds machteloos tegenover luchtvaartmaatschappijen en velen lopen een vergoeding mis door geen claim in te dienen. Elk jaar laten bijna 13 miljoen passagiers ruim vijf miljard euro aan compensatie voor verstoorde vluchten in de zakken van vliegtuigmaatschappijen zitten. Daarom zijn we erg blij onze resultaten met passagiers, beleidsmakers en vliegtuigmaatschappijen te delen, die laten zien dat er een noodzaak is om het bewustzijn en begrip van de rechten van vliegtuigpassagiers te vergroten. Met doel is AirHelp vijf jaar geleden opgericht en blijven we reizigers helpen om te krijgen waar ze recht op hebben én hen helpen bij verstoorde vluchten. 
Weinig passagiers vragen een schadevergoeding bij vertragingen | CC0

Vluchtproblemen?

 Dit zijn de rechten van de passagiersVoor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht kunnen passagiers in bepaalde omstandigheden rekenen op een financiële compensatie van maximaal 600 euro per persoon. De voorwaarde hiervoor is dat de luchthaven van vertrek of de uitvoerende luchtvaartmaatschappij gevestigd is in de EU en dat de vlucht aankomt in de EU. De reden voor de vertraging van de vlucht moet veroorzaakt zijn door de luchtvaartmaatschappij. Compensatie kan worden geclaimd binnen drie jaar na de verstoorde vlucht. Buitengewone omstandigheden, zoals stakingen, stormen of medische noodgevallen, vormen een uitzondering.


Compensatie checken en claims indienen

Begin 2018 lanceerde AirHelp een gloednieuwe tool om reizigers te helpen zicht te krijgen op hun verstoorde vluchten en opeisbare claims. Middels een verbinding tussen de e-mailinbox van de passagier en AirHelp kunnen – met toestemming van de gebruiker - vluchten worden gevonden tot drie jaar terug die in aanmerking komen voor compensatie. Met de AirHelp-applicatie kunnen getroffen passagiers ook al op de luchthaven checken of hun vlucht recht geeft op schadevergoeding en deze vervolgens ter plekke binnen enkele seconden indienen. De AirHelp app is gratis beschikbaar in de Airhelp Google Play Store en Airhelp Apple App Store.



Ontdek reisbestemmingen voor elk budget

Ben je nog op zoek naar een leuke uitstap, een gezellige citytrip, of een weekendje dichtbij huis om op stap te gaan met het hele gezin? Bekijk het aanbod van TUI (Jetair) , want een leuke vakantie hoeft helemaal niet duur te zijn!

Wat denk jij ervan?

Schrijf je in!

Krijg 1x per week nieuwe inspiratie én maak kans op leuke prijzen.