Vliegtuigmaatschappijen worden verplicht passagiers te compenseren bij vertragingen en staking






  • Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat vliegtuigmaatschappijen passagiers moeten compenseren bij vluchtvertragingen en -annuleringen door interne stakingen
  • Deze uitspraak ziet op alle stakingen door luchtvaartpersoneel en heeft invloed op alle passagiers die daar de dupe van zijn of van zijn geweest
  • AirHelp moedigt gedupeerde passagiers aan om compensatie te claimen en heropent duizenden gesloten zaken




Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg heeft bepaald dat vliegtuigmaatschappijen hun passagiers moeten compenseren bij vertraagde en geannuleerde vluchten wegens stakingen door vliegtuigpersoneel. Dergelijke stakingen werden eerder aangemerkt als buitengewone omstandigheden, waardoor gedupeerde passagiers tot voor kort geen recht hadden op compensatie. De uitspraak van het Hof geldt voor nieuwe én voorgaande stakingen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen hierdoor een golf van claims verwachten, stelt Christian Nielsen, head of legal department bij AirHelp, een claimbureau voor vliegpassagiers.


                   



Belangrijke uitspraak
Nielsen: “Voordien werden alle soorten stakingen aangemerkt als buitengewone omstandigheden, die vliegtuigmaatschappijen vrijstellen van de verplichting om compensatie te betalen aan gedupeerde passagiers. Inmiddels heeft het Europees Hof beslist dat zelfs een illegale staking niet geldt als buitengewone omstandigheid. Vanaf nu moeten vliegtuigmaatschappijen hun passagiers compenseren tot wel 600 euro per persoon als zij de dupe zijn van vertraagde of geannuleerde vluchten wegens stakingen door vliegtuigpersoneel. Deze uitspraak versterkt de rechten van Europese vliegpassagiers. Vliegtuigmaatschappijen kunnen een golf van claims verwachten, aangezien deze uitspraak ook geldt voor eerdere stakingen.”

Duizenden zaken heropend
AirHelp zal duizenden zaken rondom dit thema gaan heropenen en opnieuw claims voor compensatie indienen voor gedupeerde vliegpassagiers bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappijen.
“We zullen al onze klanten die door deze uitspraak beïnvloed worden gaan informeren. Daarnaast adviseren wij uiteraard ook alle andere door stakingen gedupeerde passagiers om eveneens hun recht op financiële compensatie uit te oefenen. Het is onze missie om te vechten voor de rechten van vliegpassagiers en iedereen te helpen de compensatie te krijgen waar zij recht op hebben. Ook als we daarvoor naar de rechter moeten.”

                   

Vliegproblemen? Dit zijn je rechten
Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht, en in gevallen van een overboekte vlucht, kunnen passagiers recht hebben op compensatie tot wel 600 euro persoon. Voorwaarde is dat de luchthaven van vertrek zich in de EU bevindt of dat de luchtvaartmaatschappij in de EU is gevestigd. Daarnaast moet de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. De compensatie moet worden geclaimd binnen drie jaar na de datum van de vertraagde vlucht. Buitengewone omstandigheden, zoals een storm of medische noodgevallen, stellen een luchtvaartmaatschappij vrij van hun verplichting tot compensatie.



Ontdek reisbestemmingen voor elk budget

Ben je nog op zoek naar een leuke uitstap, een gezellige citytrip, of een weekendje dichtbij huis om op stap te gaan met het hele gezin? Bekijk het aanbod van Travelbird, want een leuke vakantie hoeft helemaal niet duur te zijn!

Wat denk jij ervan?

Schrijf je in!

Krijg 1x per week nieuwe inspiratie én maak kans op leuke prijzen.